-آخرين مراسم عبادي حج پيامبر اسلام را به طور مشروح بيان كنيد؟(0)
-آيا آدم ( ع ) و حوا را خداوند باهم آفريد ازدواج آنها چگونه بود؟(0)
-دين حضرت آدم ( ع ) و حوا ( ع ) چه بود؟(0)
-اينكه گفته مي شود ايمه قبل از حضرت آدم خلق شده اند درست است ؟(0)
-چرا از فرزندان حضرت آدم ( ع ) تنها از هابيل و قابيل در قرآن كريم نام برده شده است ؟(0)
-آيا اگر آدم و حوا از آن شجره ممنوعه نمي خوردند، همواره در بهشت مي ماندند؟
(0)
-چرا در قرآن كريم، خداوند به حضرت آدم و حوا مي گويد به درخت ممنوعه نزديك نشوند؟ آيا تعبير نزديك نشدن حكمتي دارد؟
(0)
-در برخي از احاديث آمده است كه حوا، حضرت آدم((عليه السلام)) را وسوسه كرد تا آدم و حوا به درخت ممنوعه نزديك شدند; در حالي كه در آيات قران آمده كه شيطان آن دو را وسوسه كرد; آيا اين دو مطلب با يكديگر منافات دارد؟
(0)
-درختي كه شيطان آدم را به خوردن آن واداشت، چه درختي بود؟
(0)
-چرا آدم و حوا از خوردن ميوه درخت مخصوص نهي شدند به عبارت ديگر علّت ممانعت چه بود؟
(0)
-آخرين مراسم عبادي حج پيامبر اسلام را به طور مشروح بيان كنيد؟(0)
-آيا آدم ( ع ) و حوا را خداوند باهم آفريد ازدواج آنها چگونه بود؟(0)
-دين حضرت آدم ( ع ) و حوا ( ع ) چه بود؟(0)
-اينكه گفته مي شود ايمه قبل از حضرت آدم خلق شده اند درست است ؟(0)
-چرا از فرزندان حضرت آدم ( ع ) تنها از هابيل و قابيل در قرآن كريم نام برده شده است ؟(0)
-آيا اگر آدم و حوا از آن شجره ممنوعه نمي خوردند، همواره در بهشت مي ماندند؟
(0)
-چرا در قرآن كريم، خداوند به حضرت آدم و حوا مي گويد به درخت ممنوعه نزديك نشوند؟ آيا تعبير نزديك نشدن حكمتي دارد؟
(0)
-در برخي از احاديث آمده است كه حوا، حضرت آدم((عليه السلام)) را وسوسه كرد تا آدم و حوا به درخت ممنوعه نزديك شدند; در حالي كه در آيات قران آمده كه شيطان آن دو را وسوسه كرد; آيا اين دو مطلب با يكديگر منافات دارد؟
(0)
-درختي كه شيطان آدم را به خوردن آن واداشت، چه درختي بود؟
(0)
-چرا آدم و حوا از خوردن ميوه درخت مخصوص نهي شدند به عبارت ديگر علّت ممانعت چه بود؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:41380 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:15

اينكه در روايت آمده پسر نعمت است و دختر رحمت به چه معناست؟



چنانكه در شعر معروف جاهلي منعكس است:

بنونا بنو ابنائنا و بناتنابنوهن ابناء الرجال الاباعه

فرزندان ما فرزندان پسران ما هستند و اما فرزندان دختران ما پسران مردان بيگانه اند.

اين را نيز ميدانيم كه آنها براي زن حقي در ارث قائل نبودند و براي تعدد زوجات حد و مرزي قائل نمي شدند، به سادگي خوردن آب ازدواج مي كردند و به آساني آنها را طلاق مي دادند ولي اسلام ظهور كرد و با اين خرافه در ابعاد مختلفش سرسختانه جنگيد، مخصوصاً تولد دختر را كه ننگ مي دانستند در احاديث اسلامي به عنوان گشوده شدن ناوداني از رحمت خدا به خانواده معرفي كرد. (1)

در حديثي از امام صادق (ع) درباره مقام و موقعيت زن چنين آمده است: دختران حسنه و پسران نعمتند بر حسنه پاداش داده مي شود و از نعمت سؤال مي گردد. (2)

نوعاً چنين مي پندارند كه دختر باري بر دوش خانواده است، منبع درآمد و كاري نيست، بويژه در گذشتهها چنين پندارهايي رواج داشته است، زيرا پسران در خارج از خانه به كار و تلاش مي پرداختند و دختران در خانه بودند در برابر اين پندارها، امامان (ع) بر اين نكته تأكيد كردند كه زنان اگر چه كاري اقتصادي نداشته باشند و به خانه داري بپردازند مايه بركت و موجب گشايش و ريزش رحمت حقند. (3)

امام صادق (ع) مي فرمايند: آنگاه كه انسان داراي دختري گردد، خداوند ملكي را به سوي او مي فرستد و بال خويش بر سر و سينه آن دختر مي گسترد... آن كس كه هزينه دختر را تأمين كند به او كمك مي شود (4)

وجه ديگري كه در علت رحمت بودن دختر مي توان گفت حديثي است از پيامبر (ص) كه مي فرمايند: چه فرزند خوبي است دختر! هم پر محبت است، هم كمك كار، هم مونس است و هم پاك و پاك كننده. (5)

اما اينكه روايت فرموده پسر نعمت است و از نعمت سؤال مي شود شايد به خاطر وضعيت تربيتي خاص است كه پسر مي طلبد به عنوان مثال در دين اسلام نفقه بر عهده مرد است و نياز مادي زن و فرزند را مرد بايد تأمين كند بنابراين فرزند پسر را بايد از كودكي مورد تربيتهاي ويژه اي قرار داد تا توانايي روبرو شدن با اجتماع و كسب موفقيت بدون نيرنگ و فريب ديگران را داشته باشد و از چنان نيرويي برخوردار باشد كه با مواجهه با شكست ميدان را ترك نكند.

































منابع و مآخذ:

1ـ تفسير نمونه، ج11، ص275

2ـ وسائل الشيعه، ج15، ص199

3ـ دفاع از حقوق زن، محمد حكيمي، ص162

4ـ وسائل الشيعه، ج15، ص104

5ـ مكارم الاخلاق، ص54

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.